تبلیغات
تنبک - استاد ناصر فرهنگ فر
دوشنبه 1 شهریور 1389

استاد ناصر فرهنگ فر

   نوشته شده توسط: poooya mazlooomi    

زنده یاد ناصر فرهنگ
 
                            

ناصر فرهنگ فر در چهارم آبان ماه ۱۳۲۶ هجرى شمسى در شهررى متولد شد. پدرش كه كارمند شهربانى بود تار مى نواخت و عمویش تمبك، با این وجود پدر مخالف ساز زدن ناصر بود، اما حضور در چنین خانواده هنرمندى روح هنرمند ناصر هفت ساله را به سوى موسیقى مى كشید، مادر با مهر كوزه هاى گلى یا گلدان را پوست كشیده و در اختیار ناصر قرار مى داد. او هم به طور مخفیانه بر روى آنها ضرب مى نواخت. تا اینكه تمبك قدیمى عمویش را كه عمرى ۱۰۰ساله داشت، خریده و با آن شروع به نواختن ضرب مى كند. استعداد و نبوغ خاص وى به همراه علاقه و اشتیاق شدیدش نسبت به شعر و موسیقى، مقدمات پیشرفت وى را فراهم مى كرد. مقدمات ضرب را نزد یكى از اقوام دور خود كه از شاگردان امیر ناصح  افتتاح بود فرا مى گیرد. ناصر فرهنگ فر علاقه خاصى به حسین تهرانى ضرب نواز مشهور داشت و همواره آرزوى دیدار او را در دل مى پروراند، تا اینكه روزى در مجلسى حضور داشته و مشغول تمبك نوازى بوده كه حسین تهرانى وارد مى شود، اجراى موسیقى را به احترام ورود وى قطع مى كند. تهرانى مى گوید: صدا مى شنیدم، چرا قطع شد، ادامه بدهید. موسیقى ادامه پیدا مى كند. تهرانى كه خود نوازنده چیره دستى در تمبك بود متوجه نوازندگى ناصر فرهنگ فر جوان مى شود و استعداد شگرف او را درك كرده و آینده درخشانى را در تمبك نوازى براى او پیش بینى مى كند.این ماجرا باعث مى شود كه ناصر مدت كوتاهى را نزد استاد حسین  تهرانى به شاگردى ضرب بپردازد.
           
 حسین تهرانى كه سال هاى پایانى عمر را مى گذراند شیوه تمبك نوازى او را تائید كرده و او را به نزد محمد اسماعیلى مى فرستد.فرهنگ فر طبع و قریحه خاصى در سرودن شعر و غزل داشت. در شعر متمایل به ایرج میرزا بود و اشعار طنز گونه اى از خود برجا گذاشت.اولین غزلش را در سن ۱۲سالگى سرود. غزلى كه فقط چند بیت از آن باقى مانده است.
تا اشك من ترانه غم ساز مى كند
صدها هزار عقده دل باز مى كند
سرفصل داغ و درد مرا در كتاب عمر
افسانه نگاه تو آغاز مى كند
ناصر فرهنگ فر در خوشنویسى و خطاطى هم دستى داشت. پدرش كه مخالف نوازندگى او بود روزى خط خوشنویس معروف استاد كاوه را به همكارانش نشان مى  دهد و مى گوید كه دست خط پسرم است. این موضوع باعث مى شود كه ناصر براى یادگیرى خط خوشنویسى هم اقدام كند و به سراغ خوشنویسى مى رود و مدتى را در محضر استادان حسن و حسین میرخانى تعلیم خط مى بیند و در این رشته هم موفق ظاهر مى شود.در سال ۴۲ با تاسیس مركز حفظ و اشاعه موسیقى، فرهنگ فر آزمون تمبك مى دهد و از طرف نورعلى برومند و دكتر صفوت به عنوان مدرس و نوازنده تمبك در این مركز به فعالیت مى پردازد. در سال ۵۰ همكارى با رادیو تلویزیون ملى را آغاز مى كند و در برنامه هاى مختلفى نظیر جشن هنر، گل هاى تازه و گلچین هفته شركت مى كند.با تشكیل گروه شیدا در سال ۵۴ به عضویت این گروه درمى آید و دو سال بعد با گروه عارف وارد همكارى مى شود تا اینكه با تاسیس كانون چاووش در این مجموعه هم حضور پیدا مى كند.ناصر فرهنگ فر كنسرت هاى متعددى را با گروه عارف، شیدا و چاووش اجرا مى كند كه از ماندگارترین و معروف ترین آنها مى توان كنسرت راست پنج گاه حافظیه شیراز را كه ساخته محمدرضا لطفى با آواز محمدرضا شجریان بوده نام برد.
ناصر فرهنگ فر پس از یك  دوره كناره گیرى و انزواى كارى در مرداد ۱۳۷۶ در ۵۰ سالگى چشم از جهان فروبست.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر