تبلیغات
تنبک - گفتگو با پیمان ناصح پور به مناسبت سالروز تولد ناصر فرهنگ فر

 
 

وى چهارم آبان ماه سال ۱۳۲۶ در شهررى متولد و از هفت سالگى به نواختن تنبك مشغول شد. پدر او «تار» و عمویش «تنبك» مى نواخت. او تنبك را زیرنظر «محمد تركمان» فرا گرفت و مدتى هم نزد استاد حسین تهرانى به شاگردى پرداخت و یك سال نیز نزد «محمد اسماعیلى» كتاب تنبك استاد تهرانى را آموخت.وى در سال ۱۳۴۹ به همراه «داود گنجه اى» به دانشكده هنرهاى زیبا رفت و با اساتیدى چون نورعلى برومند و داریوش صفوت آشنا شد و در سال ۱۳۵۰ در برنامه هاى تلویزیونى «هفت شهر عشق» به همراه استاد بهارى، لطف الله مجد و... به اجراى برنامه پرداخت.فرهنگ فر از سال ۱۳۵۱ به همراه هنرمندانى چون محمد رضا شجریان محمد رضا لطفى، حسین علیزاده، داریوش  طلایى، داود گنجه اى، پرویز مشكاتیان و... در جشن هنر شیراز برنامه هاى متعددى را اجرا كرد. او در سال ۱۳۵۲ به بلژیك رفت و با گروه باله «موریس بژار» همكارى كرد. در سال ۱۳۵۴ به دعوت «رابرت ویلسون» به نیویورك رفت و با گروه تئاتر وى همكارى كرد. در همین سال به عضویت گروه شیدا درآمد و كنسرت ها و برنامه هاى متعددى با محمد رضا لطفى اجرا كرد.


ناصر فرنگ فر ب در سال  ۱۳۵۶ با تاسیس گروه «عارف» كارهاى مختلفى همراه با پرویز مشكاتیان، حسین علیزاده و ... اجرا كرد و این فعالیت با تاسیس كانون هنرى چاوش تا سال ۱۳۶۳ ادامه یافت. «ناصر فرهنگ فر» علاوه بر آشنایى به سبك و شیوه هاى مختلف تنبك نوازى رفته رفته از دهه ۵۰ صاحب سبكى متمایز و ممتاز در تنبك نوازى شد. وى در روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۷۶ چشم از جهان فروبست. به مناسبت هشتمین سالگرد خاموشى اش گفت وگویى با «پیمان ناصح پور» تنبك نواز و از شاگردان وى داشته ایم:
•علت گوشه گیرى استاد در سال هاى پایانى عمرشان چه بوده است؟
بعد از دوران اوج هنرى استاد كه به نظر من در آلبوم بسته  نگار با تار محمد رضا لطفى تنبك نواخت ، كم كم گوشه نشین شدند و به قول معروف خلوت گزیدند. اینكه چرا به قول خودشان از جلوت رمیده و خلوت گزیدند، دلایل بسیارى دارد كه در مصاحبه هاى گوناگون و نوشته هاى تقریباً قابل قبولى، كم  و بیش گفته  شده است. آن چیزى كه ضرورت آن واقعاً احساس مى شود بررسى زندگى هنرى استاد توسط پژوهشگر بى طرف است كه استاد را آنچه كه بودند به جامعه هنرى معرفى كند.
•تاثیرگذاران بر مرحوم فرهنگ فر از ابتداى كار تا آخرین سال هاى عمرشان چه كسانى بودند؟
استاد «فرهنگ فر» در خانواده اى به دنیا آمد كه هنر در آن رواج داشت، مثلاً پدربزرگش خوشنویس معروف دوره قاجار بود و پدرشان تار نواز و عمویشان تنبك نواز بود. چون استاد به زور خانه اى در شهر رى كه همان آنجا به دنیا آمده بود مى رفتند، نحوه نوازندگى و ریتم هاى تنبك زورخانه اى در نوازندگى استاد حس مى شود، البته ایشان از اساتید بزرگ دوران خود مانند استاد حسین تهرانى، استاد نور على برومند و استاد عبدالله خان دوامى بهره ها بردند ولى حضور و تاثیر حال و هواى موسیقى زورخانه اى بیشتر مى شود و با ابتكارات شخصى خود سبك نوینى را به وجود آوردند كه بعد ها سبك «فرهنگ فر» نامیده مى شد، در ضمن چون در اوایل آموزش ایشان با یكى از بستگان دورشان به نام «محمد  تركمان» كه از شاگردان استاد امیر ناصر افتتاح بودند كار كردند و بنابراین مى توانیم ایشان را تا حدى متاثر از سبك افتتاح بدانیم.
•سبك تنبك نوازى مرحوم فرهنگ فر چه بوده است و چه تاثیرى بر این ساز و نوازندگان بعدى داشته است؟
ایشان سبك منحصر به فردى را خلق كردند كه بعدها به سبك «فرهنگ فر» معروف شد و همان طور كه اشاره اى به آن داشتم، سبك ایشان حال و هواى ضرب زورخانه  را دارد. ایشان در به كار بردن «تك ریزها» و «پلنگ ها» (بشكن ها) روش مخصوصى داشتند و تكنیك هاى جدیدى مثل «چكشى» به تنبك اضافه كردند، همچنین در ریتم هاى گوناگون به ویژه ریتم «دوازده  ضربى» مهارت ویژه اى داشتند و تنبك نوازان بسیارى چه هم دوره اى ایشان و چه جوان ترها از ایشان تاثیر گرفتند، بنابراین در پیشرفت تنبك نقش برجسته اى دارند.
•مرحوم «فرهنگ فر» به روش آموزش سماعى اعتقاد داشتند یا بهره گیرى از نت؟
استاد «فرهنگ فر» به هر دو روش اعتقاد داشت، اگر چه بیشتر به روش گوشى تكیه داشت. معمولاً شاگردان درس هاى كتاب آموزشى تنبك استاد «تهرانى» را مى زدند و بعد ریتم هاى خود استاد را مى نواختند و فرا مى گرفتند. البته بسیارى از درس هاى كتاب آموزش تنبك استاد تهرانى را به سبك خودشان درس مى دادند و نحوه انگشت گذارى  ها روى تنبك دقیقاً منطبق به سبك استاد تهرانى نبود، مثلاً ایشان اشاره را با تركیب دو تك ریز مى زدند كه با اشاره استاد تهرانى تفاوت داشت. یكى از اشكالات عمده كتاب آموزشى تنبك این است كه خیلى زود شاگرد را درگیر «ریزپر» مى كنند در حالى كه مقدماتى لازم است تا شاگرد بتواند دست هایش را آنقدرى ورزیده كند تا ریزپر را اجرا كند، از این رو به شاگردان تمرینى را توصیه مى كردند كه روى چوب نواخته مى شد و به تقویت انگشتان و مچ دست هاى شاگرد كمك بسیارى مى كردند و به این طریق سعى مى كردند این نقص كتب آموزشى تنبك را برطرف كنند



Carrol
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:24 ب.ظ
An outstanding share! I've just forwarded this onto a friend who has
been doing a little homework on this. And he in fact ordered me dinner due to the fact that I discovered
it for him... lol. So let me reword this....

Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some
time to discuss this matter here on your
internet site.
Alvin
شنبه 7 مرداد 1396 07:31 ب.ظ
I am really pleased to glance at this website posts which carries tons of useful data, thanks for providing these
kinds of information.
Bonita
جمعه 16 تیر 1396 06:19 ب.ظ
I visited several sites however the audio quality for audio
songs current at this web page is genuinely superb.
std testing near me
دوشنبه 5 تیر 1396 03:34 ب.ظ
بسیار قلب از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب اصل آیا نه کار کاملا با من پس از
برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما
در واقع موفق به من مؤمن اما
فقط برای کوتاه در حالی که.
من این مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی معافیت.
اگر شما در واقع که می توانید انجام
من را قطعا بود تحت تاثیر قرار
داد.
Joycelyn
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:42 ب.ظ
of course like your web-site however you
have to check the spelling on quite a few of your posts.
Many of them are rife with spelling issues and I
find it very troublesome to tell the truth however I'll surely come
again again.
Susan
شنبه 23 اردیبهشت 1396 09:46 ب.ظ
This article is in fact a nice one it helps new net
viewers, who are wishing in favor of blogging.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر